(Anti) Islamisering-Demonstratie Groningen

Wil je deze tekst en/of deze foto’s gebruiken? Vraag even om toestemming en ik stuur je zelfs het originele formaat.

7
Anti-Pegida
Wanneer ik vandaag vrolijk en naïef in mijn rokje en hoedje mijn huis uit de Vismarkt op huppel in het gemoedelijke Groningen, word ik verwelkomd door bewapende busjes en gepantserde agenten (of was het nou andersom). In gematigde ontkenning loop ik door naar de winkel en doe ik mijn boodschapje, tot ik bij de kassa mijn nieuwsgierigheid niet meer kan bedwingen en de kassière vraag wat ik de agenten niet wilde vragen omdat ik zeker wist dat dezelfde vraag hen al honderd keer was gesteld: wat is hier aan de hand? “Ik hoorde iets over een anti-moslimdemonstratie ofzo”. De bevrijdende reactie kwam van de man achter mij in de rij: “De Pegida” “Ohhh, serieus?” vraag ik ernstig, terwijl ik ‘De IRA’ versta en denk: dat klopt vast niet, dus ik doe net alsof ik het wel verstond. Eenmaal buiten Google ik snel ‘demonstratie Groningen’. Een beknopte, maar bevredigende samenvatting: op de Vismarkt komt de Pegida demonstreren tegen Islamisering en op de Grote Markt de linkse tegenbeweging tegen fascisme.

11.JPG
Paardjes in het zonnetje
43.JPG
Goede broek
Ik nestel mijzelf op het trappetje van de Appie met uitzicht over de Vismarkt en kijk toe hoe een handjevol mensen de spulletjes klaarzetten voor hun grote moment. En laat ik nou niet ineens heel schijnheilig een blad voor de mond nemen; mijn eerste gedachte was: als de Pegida hier zijn afgevaardigden heen stuurt om meer aanhang te krijgen, moeten zij dan geen mensen sturen die eruit zien alsof ze een iets hoger IQ hebben? Maar laat ik eerst maar eens een broodje gaan eten, dan zien we later wel verder. Voor de ingang van mijn straatje word ik weer begroet door een ME busje en vier meneer-agenten, aan wie ik netjes vraag of ik ze op de foto mag zetten. “Wacht even hoor!” giechelt één, terwijl hij mij de rug toekeert. “Oh nee, wacht, dat mag niet hè”, terwijl hij zich weer omdraait. “Toch gek hè, dat je hier nu ineens in ons Groningen staat voor een anti-islamiseringdemonstratie”.

49.JPG
Pegida
1a.jpeg
De oom-agenten aan mijn straatje
Nadat ik mijn broodje heb gegeten, loop ik met camera in hand weer terug. Onderweg kom ik een vriend tegen, die mij op meer dan sarcastische wijze kan vertellen dat de demonstratie op de Vismarkt nu al veel inhoud heeft: “Wij zijn tegen oorlog.” “Wij zijn tegen geweld.” Oeh, dit belooft nu al super veel goeds! Ik geloof dat ze de bordjes van de NAM-demonstratie hebben gerecycled: ‘Wij laten Groningen niet zakken’, dus ze zijn nog milieubewust ook. Nadat ik wat ‘prachtmensen’ heb kunnen vastleggen, prachtverhalen heb aangehoord over moslims die het topje van hun condooms dunner maken zodat ze hun scharrel toch stiekem zwanger neuken, en mij afvroeg of de presentator het niet op zichzelf afroept toen hij vertelde dat ‘gister twee moslimjongens brutaal tegen hem deden’, besluit ik richting de tegenbeweging te lopen. “Bla bla, de linkse jochies en meisjes lopen naar achter, bla”, hoor ik nog achter mij galmen, terwijl ik met elke stap meer opgelucht ben mijzelf te verwijderen van deze stramme bedoeling en richting losser oord beweeg.

6.JPG
De cowboys van Pegida

Op de Grote Markt kom ik terecht in een tienmaal grotere groep van mensen waar veel van mijn vrienden gierend van zouden wegrennen, maar die ken uit mijn jeugd en mis: hippies, punkers, gothics en alto’s. [simple logic on] Sorry dat ik generaliseer, maar dat mag, omdat ik als kunstenaar zelf ook altijd gegeneraliseerd word. [simple logic off] Hier zijn meteen al vele bijzondere gezichten te zien, mensen die zo lang de deur voor je open zouden houden dat het ongemakkelijk is en je gaat rennen, en humor: ‘I’m angry so I made a sign’. Studenten zitten in de zon te luisteren terwijl mensen van verschillende etniciteiten ontroerende zelfgeschreven stukken voordragen waar ik midden in de hete zon kippenvel van krijg, en een geluid van verdraagzaamheid laten horen. Dan stormt er een wit-oranjeharig (of is dat racistisch?) meisje het podium op die zo hard in die microfoon schreeuwt dat menig hersenpan resoneert en gehoorapparaat wordt uitgezet: “Ik wilde even zeggen dat die mensen van de Pegida allemaal kunnen doodvallen!” Ongemakkelijke stilte op het plein. De presentatrice rent snel naar de microfoon “We staan hier voor vrede en respect”. “Fuck vrede en respect!” Wederom ongemakkelijke stilte op het plein.

1.JPG
Anti-Pegida
3.JPG
Anti-Pegida
Na nog een ongemakkelijke stilte wanneer niemand de leiding over de optocht durfde te nemen, kunnen we onze nuchtere Groningse politieagenten te motor volgen. We hebben geloof ik het wit-oranjeharig-meisje-incident door de vingers gezien. “Toen niet, nu niet, nooit meer fascisme!” klinkt het door de nu toch wel erg uitgegroeide groep acceptanten. Wacht even, denkt mijn altijd veel te kritische hoofd, dat klopt niet. En jawel: lachend begint een deel van de optocht te roepen: “Toen wél, nú niet, nooit meer fascisme”! Ja, in Groningen nemen wij onze demonstraties heel serieus.

2.JPG
Anti-Pegida
10.JPG
De leiding (a.k.a. grote smurf)
Wanneer de Grote Markt weer nadert, vallen mij de gegroeide aantallen agenten en gepantserde busjes op en zie ik een groep mensen in het zwart met zwarte vlaggen roepend onze kant op lopen. Ik ren erheen, aannemende dat het de aanhangers van Pegida zijn – en deze confrontatie wil mijn lens niet missen. De mensen in het zwart zijn boos. Ze dragen capuchons en hebben zwarte zakdoeken voor hun mond. Ik vraag me af wiens zoon dat is, welk gezicht erachter schuilt, met wie hij in het dagelijks leven lacht, en hoe iemand zichzelf zo in twee personen kan splitsen. Verwachtingsvol en alvast met de hakken in het zand lees ik de vlaggen in hun gebalde vuisten: ‘Vluchtelingen welkom!!’ Ik ben in de war.. Als de boze optocht en de grote optocht van elkaar beseffen wie ze zijn, klinkt een gejuich en geschreeuw door de hele stad. “Ik hoorde jullie al van verre aankomen! En aan de andere kant is niemand. Want iedereen is hier!” Roept de presentatrice. “En nu is het tijd om te dansen!”

12.JPG
Hij ging dan toch echt voorop

Lopend naar huis via de Vismarkt, zie ik vrouwen en kindjes de politiepaarden aaien terwijl het zonnetje lekker in iedereens gezicht schijnt. Een Pegida-aanhanger biedt me een witte roos aan ‘omdat ik hem zo mooi op de foto heb gezet’, die ik vriendelijk lachend drie keer afsla omdat hij blijft aandringen, en ik voel mij daardoor onverdraagzamer dan ik zou moeten zijn. “Mooie foto’s gemaakt?” vraagt een agent, terwijl een transgender meisje discussieert met een moslimmeisje. Ze zijn beiden heel erg verdraagzaam naar elkaar en willen uiteindelijk hetzelfde, maar staan toevallig bij de verschillende demonstraties.

15b.JPG
Paardje in het zonnetje
74.JPG
De discussie tussen Pegida en Anti-Pegida
14.JPG
De meneer die mij de witte roos aanbood
Bijna thuis, kom ik nog een rij van zes agenten naast elkaar tegen en ik kan het niet laten: “Groepsfoto?” “Wij vinden het goed hoor! Lekker weer hè, het is rokjesdag.” “Ja klopt, een echte rokjesdag” zeg ik meegrappend. “Waar is de foto voor, de Glamour?” lachen ze. “Nee, voor de Playgirl”, zeg ik, “ik photoshop jullie outfit er wel even vanaf!” “Oh, dat verkoopt wel!” Ze vertellen me dat ze zijn meegelopen met de optocht en ik vraag ze wat ze ervan vonden. Ongemakkelijk kijken ze elkaar aan “Daarvoor moeten we je doorverwijzen naar de persvoorlichting.” lachen ze eerst vrolijk. “Zij is zeker de persvoorlichter”. “Ja klopt,” zeg ik, “ik kom jullie bespioneren om te kijken wat jullie allemaal zeggen.” Dan voegen ze op serieuzere noot toe: “Wij zijn hier natuurlijk heen gestuurd om de orde te bewaren. Of we nou persoonlijk tegen de beweging zijn, of tegen de andere kant, zonder ons zou het een chaos zijn en dat willen we niet.” Dan worden ze opgeroepen via de radio en krijg ik een warme “Succes nog hè, bedankt!” en een letterlijk schouderklopje.

4.JPG
De vijf oom-agenten en tante-agent die in de Playgirl komen
De rest van de fotoreportage hier:

5
Ons niveau in Groningen 😉
7
Anti-Pegida
8
Anti-Pegida
9
Deze man, daarentegen, houdt het wel lang vol
12b
Anti-Pegidaspreker
13
Anti-Pegida
15
Oom Agent & Anti-Pegida
16
Anti-Pegidakusje
17
Anti-Pegidaknuffels
18
Anti-Pegidapunk I
19
Anti-Pegidapunk II
20
Anti-Pegida en De Martinitoren
22
Anti-Pegidavuist
23
Pegida
24
Mensen gaan de confrontatie aan met Pegida
25
Mooie Pegidaman
26
Lachen met Anti-Pegida
27
Anti-Pegidaverwelkoming
28
Anti-Pegidadansjes
29
Pegidameisje
30
Anti-Pegidaman
31
Anti-Pegidapunk
32
Anti-Pegidamuzikant
33
Pegida/PVV
34
Anti-Pegida
35
Anti-Pegida
36
Anti-Pegida
37
Pegida
38
Pegida
39
Stoer Anti-Pegidajongentje
40
Anti-Pegida Punkliefde I
41
Anti-Pegida Punkliefde II
42
Anti-Pegida
44
Paardenpoep
45
Anti-Pegida
46
Pegida
47
Anti-Pegida
48
Pegida
50
Anti-Pegida
51
Anti-Pegida
52
Fab Anti-Pegida
53
Anti-Pegida
54
Anti-Pegida Pikachu
55
Anti-Pegida
56
Anti-Pegida
57
Groningse Trap
58
Anti-Pegida vanaf het Universiteitsgebouw
59
Anti-Pegidamuziekjes
60
Anti-Pegida (met op de achtergrond het wit-oranjeharig-meisje
61
Anti-Pegida met emotie
62
Fabulous Outfit
64
Anti-Pegida
65
Anti-Pegida
66
Anti-Pegida
67
Anti-Pegida
68
Anti-Pegida
69
Anti-Pegida
70
Anti-Pegida
71
Agenten op het Balkon
72
Controle bij Pegida
73
Pegida en Anti-Pegida in discussie
76
Anti-Pegida

Leave a Reply

